Pedagog szkolny


Poradnik dla dzieci i młodzieży „Z psychiatrią na TY!”

Z inicjatywy Rzecznika Praw Pacjenta został utworzony poradnik dla dzieci i młodzieży, a także rodziców i opiekunów o zdrowiu psychicznym. Poradnik „Z psychiatrią na Ty!” jest realizowany w ramach porozumienia naukowego zawartego pomiędzy Rzecznikiem Praw Pacjenta a Uniwersytetem Jagiellońskim w Krakowie. Zaproszenie do współpracy nad realizacją tego projektu edukacyjnego przyjęły także Stowarzyszenie Sędziów Rodzinnych w Polsce oraz Nastoletni Azyl. Autorami pytań są pacjenci oddziałów psychiatrii w całej Polsce. Pytania dotyczą wszelkich kwestii związanych
z leczeniem, organizacją opieki czy uwarunkowaniami zaburzeń psychicznych.


Poradnik dostępny jest pod linkiem: https://www.gov.pl/web/rpp/z-psychiatria-na-ty

Poradnik będzie stopniowo rozszerzany o kolejne pytania i odpowiedzi. Będzie dostępny online na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta. Zaletą poradnika jest fakt, iż odpowiedzi na pytania przygotowują osoby, które na co dzień pracują z młodymi pacjentami:

Dorota Hildebrand – Mrowiec – Prezes Stowarzyszenia Sędziów Rodzinnych w Polsce, sędzia Wydziału Rodzinnego i Nieletnich w Sądzie Rejonowym w Zamościu.


Dr hab. n. med. Maciej Pilecki – małopolski konsultant wojewódzki w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, Kierownik Oddziału Klinicznego Psychiatrii Dorosłych, Dzieci i Młodzieży Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie.


Dr Katarzyna Runowska – lekarz z Oddziału Klinicznego Psychiatrii Dorosłych, Dzieci i Młodzieży Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie.


Angelika Friedrich – założycielka Nastoletniego Azylu, studentka psychologii.


Grzegorz Saj – Dyrektor Departamentu ds. Zdrowia Psychicznego w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta.

Dominik Miedziak – Rzecznik Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego w woj. śląskim.


Aleksandra Wenelczyk – inspektor w Departamencie ds. Zdrowia Psychicznego w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta.


„Wsparcie pedagoga szkolnego”

Drodzy Uczniowie!

Pamiętajcie, że w tym trudnym dla nas wszystkich czasie możecie liczyć na moje wsparcie.

Wszystkich, którzy potrzebują pomocy proszę o kontakt ze mną poprzez adres:

pedagog-zalewska@wp.pl

Jestem dostępna w godz.:

    • poniedziałek 8.00-13.00

Istnieje możliwość rozmowy telefonicznej po uprzednim ustaleniu terminu.
 

Pomocy psychologicznej udziela:

    • Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Łukowie, która zapewnia dzieciom
      i młodzieży oraz ich rodzinom telefoniczne konsultacje i wsparcie psychologiczne
      w godz. 9.00-15.00, tel. 25 798 21 19.


Przypominam o dostępnych infoliniach pomocowych.

    • Bezpłatny tel. zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111,
    • Ogólnopolski tel. dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Niebieska Linia 800 120 002.

 

Życzę Wam dużo siły, energii oraz motywacji do działania, ale przede wszystkim zdrowia.


 Jak rozmawiać z dzieckiem o niepokojącej sytuacji związanej z koronawirusem?

Jak odpowiadać na trudne pytania dzieci?

Szanowni Państwo

Przesyłam link do informacji opracowanych przez specjalistów Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę na temat: „Jak rozmawiać z dzieckiem o niepokojącej sytuacji związanej z koronawirusem?”

https://rodzice.fdds.pl/wiedza/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-niepokojacej-sytuacji-zwiazanej-z-koronawirusem/?fbclid=IwAR078yg-lAjkVLtCUYgzedQY3l

 

Agnieszka Zalewska  - pedagog szkolny


 Pedagog poleca!

Drodzy Rodzice!

Warto obejrzeć z dzieckiem film, który w prosty sposób wyjaśnia nam obecną sytuację epidemiologiczną, tłumaczy pojęcie co to jest wirus i jak z nim walczyć. Zapraszamy na seans! Link do filmu poniżej:

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=H0mx90NbvuM,

Pedagog szkolny radzi!

Te wskazówki pomogą w zdalnej nauce:

1. Samodzielnie lub prosząc o pomoc rodziców zorganizujcie swoje miejsce pracy. W danym dniu macie zajęcia zgodnie z przedstawionym planem lekcji przez wychowawcę.

2. Bardzo uważnie zapoznajcie się ze wszystkimi materiałami przygotowanymi przez nauczyciela,
a także z terminami wykonania zadań i sposobami przekazania rozwiązań. Uważnie czytajcie polecenia – jeśli macie wątpliwości, wykorzystajcie - proponowane przez nauczyciela przedmiotu formy komunikacji - w wyznaczonym przez niego czasie, by wyjaśnić je z nauczycielem. Pamiętajcie
 o zachowaniu odpowiedniej formy grzecznościowej oraz podpisywaniu wysyłanych prac.

3. Jeśli macie rodzeństwo w wieku szkolnym, a w domu nie ma odpowiedniego sprzętu dla każdego
 z Was, wychowawcy ustalą inny sposób Waszej pracy.

4. Gdy korzystacie z komputera, tableta lub smartfona z kamerą internetową, słuchawkami
 i mikrofonem – sprawdźcie działanie tych urządzeń na przykładowym połączeniu ze swoimi rówieśnikami lub innymi osobami.

5. Jeśli zajęcia są prowadzone on-line, czyli w czasie rzeczywistym, pamiętajcie, by kilka minut wcześniej zalogować się w odpowiednim miejscu.

6. Starajcie się aktywnie uczestniczyć w zdalnym nauczaniu. Początkowo taka forma nauki może budzić Wasze obawy, ale przekonacie się, że może być przystępna i atrakcyjna – o to bardzo starają się Wasi nauczyciele.

7. Starajcie się systematycznie odrabiać zadania domowe i wykonywać wymagane przez nauczyciela aktywności - nie przedłużajcie niepotrzebnie czasu spędzonego przy komputerze. Pamiętajcie, by nie kopiować gotowych rozwiązań i tekstów. Przekazujcie nauczycielowi tylko swoje rozwiązania
i materiały.

8. Przestrzegajcie zasad bezpieczeństwa w intrenecie i higieny pracy z komputerem oraz innymi urządzeniami. Informujcie rodziców (opiekunów) o wszystkich sytuacjach, które wzbudziły Wasz niepokój.

9. W miarę możliwości starajcie się pomagać swoim koleżankom i kolegom z klasy, jeśli mają jakieś trudności w odebraniu wiadomości od wychowawcy lub nauczycieli.

10. Pamiętajcie, że czasem mogą wystąpić trudności w połączeniu z internetem – nie martwcie się, nauczyciele biorą to pod uwagę, bo też mogą mieć taki problem. Cierpliwie czekajcie, na pewno potem udzielą porady, jak możecie uzupełnić wiedzę, by nie mieć zaległości.

11. Uczycie się w domu ale pamiętajcie o przerwach i czasie wolnym – w razie poczucia zbyt dużego obciążenia sygnalizujecie to wychowawcy i nauczycielowi przedmiotu.

12. Drodzy uczniowie klas ósmych - skorzystajcie z materiałów publikowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, w tym z próbnych testów. Pomogą Wam lepiej przygotować się do egzaminu.

13. Bardzo ważne – ZOSTAŃCIE W DOMU!

Powodzenia i do zobaczenia w szkole!

Agnieszka Zalewska - pedagog szkolny


 Pedagog szkolny poleca – To warto przeczytać!

Szanowni Państwo!

Zachęcam do przeczytania artykułu dotyczącego radzenia sobie z lękiem i rozmowy z dzieckiem
o epidemii: link poniżej

https://zwierciadlo.pl/psychologia/jak-radzic-sobie-z-lekiem-i-jak-rozmawiac-o-epidemii-z-dzieckiem-w-rozmowie-z-dr-tomaszem-srebnickiem?utm_source=portal&utm_medium=jak-radzic-sobie-z-lekiem-i-jak-rozmawiac-o-epidemii-z-dzieckiem-w-rozmowie-z-dr-tomaszem-srebnickiem&utm_campaign=tabs-,  

Agnieszka Zalewska - pedagog szkolny


Pedagog szkolny poleca!

Ta pozycja zachęca Państwa do pomocy dzieciom w zrozumieniu sytuacji związanej z pandemią oraz łagodzenia stresu, który może się pojawić w tym czasie. Psycholog Manuela Molina Cruz opracowała książeczkę, która może pomóc rodzicom wytłumaczyć dziecku co się obecnie dzieje. Załączam link do strony, na której bezpłatnie można pobrać plik. Życzę przyjemnej lektury!

https://drive.google.com/file/d/10xQsdvUgLmrHQpDZgcSXtL49JDeTcBr5/view?ml_subscriber=1376984656485816176&ml_subscriber_hash=a6l6 

 

Agnieszka Zalewska - pedagog szkolny


 

Pedagog szkolny poleca!

Drodzy Rodzice i Uczniowie!
Zabawa może być terapią na nudę, apatię i depresję. Czas spędzony w domu może być ciekawy i wesoły. Zapraszam do wspólnej zabawy. Poniżej kilka propozycji umilających czas pozostawania w domu.
Zabawa1.
Zabawa „Zimno –Ciepło”. Poproś rodzica, aby schował przed Tobą kilka przedmiotów, a następnie używając słów Zimno - Ciepło nakierował Cię na nie. Wygrasz, jeśli je wszystkie odnajdziesz.
Zabawa 2.
Napisz swoją własną książkę, komiks lub pamiętnik. Możesz w niej opisać, co tylko chcesz. To, co czujesz każdego dnia będąc w domu z rodzeństwem i rodzicami, co cię w tym czasie bawi
i śmieszy. Udokumentuj życie Twojego pupila. Może masz wiele anegdot z nim związanych. Możesz również opisać wymyśloną przez siebie historyjkę. Kto wie, a może to właśnie Ty zostaniesz w przyszłości rozchwytywanym pisarzem?
Zabawa 3.
Zabawa w zgadywanie „Co to jest”. Poproś rodzica, aby schował w worku lub pudełku kilka przedmiotów. Twoim zadaniem będzie odgadnąć, co trzymasz w rączkach używając jedynie zmysłu dotyku.
Zabawa 4.
Do zabawy możesz wykorzystać stare gazety i papier, z których zrób kule. Możesz je wykorzystać do walki na kule (tu potrzebne będą dwie lub więcej osób), rzucanie do celu, rzucanie do kosza, lub mini piłka nożna.

Aby wesprzeć rodziców, MEN przygotowało poradnik dotyczący kształcenia na odległość. Uwzględniono w nim zadania nauczycieli i specjalistów, a także wskazówki dla rodziców, przykładowe metody pracy z uczniami, informacje na temat materiałów do wykorzystania w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnością. Oto część dokumentu skierowana do rodziców:
Drodzy Rodzice!
Dyrektorzy oraz nauczyciele ze szkół i placówek do których uczęszczają Państwa dzieci, dokładają wszelkich starań, aby w różnych formach kontynuować nauczanie na odległość. W obecnej sytuacji Państwa rola – rodziców, którzy wspierają swoje dzieci w uczeniu się w domu – nabiera nowego znaczenia. Zachęcamy do podjęcia współpracy i komunikowania się ze szkołą
w zakresie organizacji zdalnego nauczania, jeżeli to możliwe również do udzielania pomocy nauczycielom i uczniom szkoły. Przekazujemy kilka wskazówek, które mogą być pomocne
w kształceniu na odległość. Narzędzia i aplikacje wykorzystywane do kontynuowania nauki na odległość, mogą także wspierać rozwijanie pasji oraz zainteresowań Państwa dzieci i na stałe stać się ważnym elementem ich kształcenia.
Rodzicu,
1.W obecnej sytuacji nauka w domu jest koniecznością. Trzeba jednak pamiętać, że ten szczególny czas powinien być przeznaczony nie tylko na naukę, ale także na rozwijanie pasji i zainteresowań dziecka oraz na odpoczynek i wzmacnianie relacji rodzinnych.
2. Zaplanuj czas dziecka i podziel go na np. cztery grupy:
a. edukacja – będą to np.: indywidualna praca ucznia z materiałami przekazanymi czy wskazanymi przez nauczyciela i według jego wskazówek, zajęcia prowadzone przez nauczyciela on-line (w czasie rzeczywistym) oraz inne formy nauki ucznia (w tym wykonywanie prac domowych, ćwiczeń, lektura),
b. sport – w obecnej sytuacji to przede wszystkim wszelkiego rodzaju aktywności ruchowe możliwe do wykonania w warunkach domowych, w tym proste rozgrzewki/rozciągania,
c. dom – to obowiązki domowe, w których wypełnianie dziecko powinno być zaangażowane (sprzątanie, pomoc przy posiłkach), obowiązki, czasem najbardziej żmudne mogą być atrakcyjne, bo jest to czas spędzony wspólnie z rodziną,
d. rozrywka – to każda forma zabawy i odpoczynku, która minimalizuje poczucie braku kontaktu
 z rówieśnikami, okazja do podzielenia się z dziećmi swoimi pasjami, wspólne gry planszowe.
3. Nauka w domu, w sposób bardziej samodzielny, staje się rzeczywistością.
Zachęcaj swoje dziecko do samodzielnej pracy.
4. Pozostań w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami. Udostępnij im swój numer telefonu, adres mailowy, sprawdzaj stronę internetową szkoły.
5. Zgłaszaj szkole na bieżąco swoje spostrzeżenia i wnioski, w szczególności dotyczące przebiegu uczenia na odległość, np. trudności techniczne, zasoby i możliwości sprzętowe dostępne dla Twojego dziecka.
6. Pomóż dziecku, szczególnie w przypadku dzieci młodszych, zorganizować warunki do nauki
w domu – kącik, pomieszczenie, dostęp do komputera, tablet itd.
7. Wspólnie z dzieckiem ustalcie godziny nauki, przeplatane odpoczynkiem (zabawa, sport, rozrywka) lub innymi aktywnościami, np. prace w domu na rzecz rodziny.
8. Zachęcaj dziecko do systematycznego uczenia się. Nagradzaj za pilność, systematyczność
i samodzielną naukę.
9. Pomóż dziecku w pobieraniu materiałów, zrozumieniu poleceń. Motywuj do samodzielnego rozwiązania zadań, doradź, w jaki sposób ma przechowywać pobrane materiały i swoje rozwiązania.
10. Jeżeli Twoje dziecko zdaje w tym roku egzamin ósmoklasisty, egzamin maturalny lub egzamin zawodowy, zachęć do skorzystania z materiałów publikowanych przez CKE, w tym
z próbnych testów.
11. Zwróć szczególną uwagę dziecka na bezpieczne korzystanie z internetu. Przydatne informacje dotyczące zasad bezpieczeństwa w sieci znajdziesz w dalszej części poradnika, jak również na stronie https://ose.gov.pl/pakietyedukacyjne
12. Nadzoruj działania dziecka w sieci i rozmawiaj z nim o podejmowanych przez nie aktywnościach.
13. Sprawdź komunikaty publikowane na stronach Ministerstwa Edukacji Narodowej
i Ministerstwa Cyfryzacji, dotyczące planowania i realizacji nauki zdalnej:

https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna 

https://www.gov.pl/web/edukacja/lekcje-z-internetu 

https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/nauczycielu-poprowadz-lekcje-online